Kruszywa stosowane w drogownictwie
Kruszywa to nieodłączny element budowy dróg, który zapewnia ich wytrzymałość i długotrwałe użytkowanie. W Polsce istnieje wiele rodzajów kruszyw stosowanych w drogownictwie, które różnią się właściwościami oraz zastosowaniami. W artykule przedstawimy najważniejsze informacje na temat kruszyw drogowych, ich rodzaje i zastosowanie.
Rodzaje kruszyw drogowych
Kruszywa drogowe dzielą się na naturalne i sztuczne. Naturalne kruszywa to te, które są pozyskiwane z naturalnych złóż, takich jak piaskowiec, bazalt czy granit. Sztuczne kruszywa to materiały powstałe w wyniku przetworzenia odpadów przemysłowych, takich jak żużel hutniczy czy popiół lotny. Wybór odpowiedniego rodzaju kruszywa w Rzeszowie zależy od warunków gruntowych, obciążenia ruchem oraz wymagań dotyczących wytrzymałości i trwałości nawierzchni.
Właściwości kruszyw drogowych
Właściwości kruszyw mają kluczowe znaczenie dla trwałości nawierzchni drogowej. Ważne jest, aby kruszywo było odporne na ścieranie, miało dobrą przyczepność do spoiw oraz posiadało odpowiednią granulację. W Polsce stosuje się różne normy dotyczące kruszyw drogowych, takie jak PN-B 06714 czy PN-B 06715, które określają wymagania techniczne dla poszczególnych rodzajów kruszyw. Dzięki tym normom możliwe jest zapewnienie wysokiej jakości materiałów stosowanych w drogownictwie.
Zastosowanie kruszyw drogowych
Kruszywa drogowe są stosowane na różnych etapach budowy dróg. Na początek wykorzystuje się je do wzmocnienia podłoża, na którym będzie opierać się nawierzchnia. Następnie kruszywo jest używane jako warstwa podbudowy, która ma za zadanie rozkładanie obciążeń na grunt oraz zapewnienie stabilności konstrukcji. W kolejnym etapie kruszywo stanowi część mieszanki mineralno-asfaltowej, która tworzy warstwę ścieralną nawierzchni.
Kruszywa drogowe w Polsce
W Polsce najczęściej stosowanymi kruszywami są te pochodzące z naturalnych złóż, takich jak piaskowiec, bazalt czy granit. Są one wydobywane w licznych kamieniołomach na terenie całego kraju. W ostatnich latach obserwuje się jednak rosnące zainteresowanie kruszywami sztucznymi, które są tańsze i bardziej ekologiczne niż te naturalne. Szczególnie popularne są kruszywa żużlowe, które są pozyskiwane z odpadów hutniczych i stanowią cenny surowiec wtórny w drogownictwie.